Hvordan utføre en knebøy

God mandag!

Ny uke, nye muligheter er stort sett det som er ordtaket for mandagene mine. Denne uken har startet på best mulig måte, med en god treningsøkt sammen med ei god venninne og Gard 💪🏼 Det å få unnagjort treningen på morgenen og ha resten av dagen til rådighet er virkelig en glede.

I dagens innlegg vil jeg prøve å forklare hvordan du kan gjennomføre en knebøy. Selv er jeg innom treningssenteret en del ganger i uken og som personlig trener ser jeg at folk har mange forskjellige tanker om hvordan en knebøy skal utføres. Det som er viktig å påpeke er at det finnes forskjellige typer knebøy. Man kan gjøre den med kroppsvekt, på ett bein, med en kettlebell, med vekt foran på brystet, bak på skuldrene eller over hodet. I dag skal jeg fokusere på hvordan du utfører den med vektstangen bak på ryggen. Teknikken vil være noe av det samme uansett hvor vekten blir plassert og de aller fleste gjør denne øvelsen med vekten på ryggen, derfor fokuserer jeg på det.

1. Start stående med stangen hvilende bak nakken. Jeg pleier å forklare kundene mine at den skal hvile på toppen av skulderbladene og ikke på nakken. (Dette fordi det kan bli vondt i nakken dersom vekten blir liggende der). Grepet skal være så smalt som mulig utenfor skuldrene.

2. Ta av stangen, gå et skritt bak og still deg inn til å ta øvelsen. Beina skal være litt bredere enn hoftebredde. Brystet opp og ryggen spent. Sett deg ”bak og ned” med rumpa.

3. Hold en oppreist og nøytral rygg under hele bevegelsen. Stopp når hofteleddet er lavere enn kneleddet. Her har dybden mye med bevegeligheten å gjøre. Men prøv å kom deg ned til rundt 90grader. Det er også viktig å ha vekten bak på hælen under hele øvelsen.

4. Trykk gjennom hælen på vei opp til startposisjon.

Dette er 4 enkle steg til å komme nærmere en perfekt knebøy. Det er en utfordrende øvelse for både bein og rygg, så her må du jobbe for å gjennomføre den ordentlig. Dersom du er usikker på øvelsen, anbefaler jeg deg å spør om veiledning og hjelp fra en personlig trener. Det viktigste er å få på plass teknikken, så kan du legge på vekt på stanga etter det.

Jeg håper dette ga deg litt inspirasjon til å prøve deg på knebøy og at du ser viktigheten av å ha rett teknikk. Det er aldri dumt å spør om veiledning og hjelp til enkelte øvelser. Knebøy er en øvelse som utfordrer store deler av kroppen og jeg har den ukentlig i mitt treningsprogram. Kanskje det blir en fast øvelse i din treningshverdag også?

Jeg håper du får en fantastisk stat på uka!

Åse Lene

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg