Godene ved å gjennomføre kondisjonstreningen

I går satt jeg i bilen på vei hjem fra jobb og hørte på ukens episode av treningspodden, og i dag tenkte jeg å dele litt fra den episoden med dere. Den episoden passet perfekt inn i det jeg har snakket om på bloggen de siste ukene, altså hjertetrening. Episoden minnet meg nok en gang på hvor viktig kondisjonstrening er og helseeffektene jeg får ved å gjennomføre det.

Helsedirektoratet har noen anbefalinger på hvor mye voksne mennesker bør være i aktivitet i løpet av en uke. Dessverre tror jeg det er flere der ute som ikke klarer å få tilstrekkelig aktivitet, på grunn av måten samfunnet vårt er lagt opp. Vi kjører til jobb, sitter på jobb, kjører hjem og har en rolig kveld foran TVen. Selv merker jeg de dagene jeg kjører til skolen, sitter der og kjører hjem, da får jeg maks 5000 skritt på pulsklokka. Da må jeg ta et aktivt valg om å være i aktivitet og ta meg en treningsøkt.

 

Helsedirektoratets anbefalinger er at voksne bør være fysisk aktive i minimum 150 minutter med moderat intensitet eller 75 minutter med høy intensitet per uke, eller en kombinasjon av moderat og høy intensitet. 

 

Helseeffekter: 

1. Når vi trener kondisjon , trener vi også hjertet.

2. Kondisjonstrening hjelper oss til å tåle hverdagens krav. Klare å bruke kroppen fysisk. Dersom man er mye sliten og slapp, kan kondisjonstrening være nøkkelen til å få energien tilbake!

3. Kondisjonstrening gir bedre mental helse. Alle hjernens funksjoner blir stimulert og sterkere ved å trene. Forebygger stress og depresjon.

4. Kondisjonstrening forebygger sykdommer som diabetes type 2, hjerte og karsykdommer, muskel og skjelett lidelser, enkelte kreftsykdommer og det styrker immunforsvaret.

5. Kondisjonstrening hjelper deg å ha kontroll på vekten og unngå overvekt.

Når jeg leser disse helseeffektene, tenker jeg at det burde motivere alle til å komme i gang med kondisjonstreningen. De fleste tenker at de må løpe for å kunne kalle det kondisjonstrening, men som jeg har sagt tidligere kan det gjennomføres ved å gå fort i bakke. Gå fort opp, gå rolig ned og gjør dette flere ganger. Det trenger heldigvis ikke å være så vanskelig og komplisert. Kom deg ut og kjenn på godene fra aktiviteten!

Jeg håper du får en fantastisk onsdag og kommer deg ut i finværet ☀️

Åse Lene

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg