Et utfordrende nyttårsforsett – del 1

Nyttårsforsett kan fort kategoriseres som oppskrytt og noe man aldri får til. I fjor på denne tiden ble meg og Gard enige om et felles nyttårsforsett. Vi ønsket å gjøre noe sammen, utfordre hverandre og prøve å gjennomføre det. Etter litt tenking ble vi enige om at nyttårsforsettet for 2019 skulle være å sove ute en gang i måneden. Året vårt ute har sett slik ut:

Januar:

For meg var det en stor utfordring å starte med å sove ute i januar. Jeg har virkelig ikke vært en entusiast på å sove ute før, så dette var en stor overgang for min del. Januar natta vi valgte var fylt med minusgrader og kaldt vær. Vi gikk et godt stykke inn i skogen og fant oss en fin plass å slå leir. Det første vi gjorde var å finne tørre greiner og trær som kunne brukes som ved. Deretter koste vi oss med bål, god mat og gode samtaler resten av kvelden. Vi sov under en tarp (presenning), så teltet var ikke med på denne turen.

Februar

I februar gikk turen til Hovden. Der besøkte vi ei venninne som var på hyttetur. Vi tilbrakte dagen i trekket og storkoste oss med det. Når vi var ferdige i trekket satte vi oss i bilen å kjørte litt nedover før vi fant en plass å parkere bilen. Trugene måtte på og vi leita etter en fin plass å sove. Tilslutt fant vi en meget fin plass nærme ei elv og slo leir der.

Mars

Denne måneden gikk turen til tømmerhytta som er en 10-15 minutters tur fra huset vårt. De korte turene er også en del av friluftslivet og de er ikke noe mindre gode av den grunn. Denne dagen var det regn og dårlig vær, så kvelden tilbrakte vi inne med fyr i peisen og gode samtaler. Jeg setter så pris på kvalitetstiden jeg får med Gard på slike turer. For oss er det deilig å ha så mye tid uten andre forstyrrelser og uten å føle på trangen til å gjøre andre ting.

April

Dette er nok en av de største turene vi har tatt i 2019. Vi gjennomførte denne turen sammen med søstera til Gard og mannen. Turen gikk til Vestlandet. Vi kjørte til Loen i Nordfjord, tok skyliften opp på 1000 moh, deretter tok vi på skiene og gikk oppover fjellet.

Dette var en STOR utfordring for min del. Hverken hadde jeg stått på slike ski før og ikke er jeg noe god til det heller. Jeg kom meg heldigvis både opp og ned, men jeg kan ikke skryte på meg at det var uten en del fall.

Vi slo leir nærme toppen, slik at vi ikke hadde så langt igjen å gå dagen etterpå. Selvom turen var en utfordring for meg, så ble den utrolig bra.

Dagen etterpå kom vi oss trygt ned og tok turen videre til Briksdalsbreen, som ligger i enden av Oldedalen. Utrolig fin tur. Vi tok oss et Iskaldt bad under breen før vi gikk tilbake til bilen.

Mai

Enda en tur til tømmerhytta. Denne gangen var det heldigvis fint vær, så vi kunne være mer ute. Vi hadde bål hele kvelden og koste oss med pannekaker som ble lagd på bålet.

Juni

Laksesesongen er i gang og vi tok turen til Vigmostad for å fiske både på kvelden og på morgenen. Jeg har aldri vært med på laksefiske før, så det var enda en ny opplevelse for meg. Denne turen sov vi i hengekøye og fant heldigvis en plass under tak, for det ble litt regn i løpet av natta.

Sommermånedene var en drøm å sove ute, bortsett fra mygg og knott. Etter 6 gjennomførte måneder begynte vi å innse at det ikke var så vanskelig som vi trodde. Snart kommer del to av nyttårsforsettet vårt, så følg med!