Treningsdagbok – uke 35

Nok en treningsuke er gjennomført og jeg sier meg fornøyd med den 💪🏼 Den har inneholdt litt forskjellige typer økter og jeg har virkelig fått sansen for “sirkeltrening” igjen. Det er så deilig når man har litt dårlig tid, eller om man har lyst til å kjenne litt på pulsen. Forrige uke ble det to slike økter og en “vanlig” styrkeøkt. Treningsuken så slik ut:

 

Mandag 24.august 

  1. Frontbøy + benkpress  
  2. Strak markløft
  3. Pushpress  
  4. Stående roing  
  5. Mage 
  6. Rompe 

 

Tirsdag 25.august 

Treningsfri

 

Onsdag 26.august 

Treningsfri

 

Torsdag 27.august  

45 x 15 sekunds intervaller 

  • Ground to overhead 
  • Stående roing 
  • Utfall med rotasjon 
  • Pushups 
  • Hev vektskive 
  • V-ups 
  • Burpees 

Avslutte med hipthrust + abduksjon 

  • 20+20 x 3

Fredag 28.august 

30×30 sekunder intervaller 

  • Knebøy
  • En arms roing 
  • Kettlebell swing 
  • Benkpress 
  • Sykling 

Avsluttet med hipthrust + abduksjon (10 –> 1)

 

Lørdag 29.august 

Treningsfri

 

Søndag 30.august 

Treningsfri

 

Jeg var ekstremt dårlig til å ta bilder fra øktene mine forrige uke, men det skal jeg prøve å bli bedre på igjen. Jeg håper dere hadde en fin uke og er klare for den uken som ligger foran! Ønsker dere en nydelig uke ☀️

Åse Lene

Vi har flyttet ut!

..men prosjektet fortsetter og ser lovende ut.

Forrige uke og denne uken har vi bodd hos et vennepar. Det er utrolig koselig og vi er veldig takknemlige for at de åpner dørene for oss. Grunnen til at vi flyttet ut er fordi vi ikke har et bad lenger. Alt ble revet ut og vi holder nå på å bygge det opp igjen. Vi bodde hjemme nesten en uke uten bad og hadde heldigvis tilgang til en utedo som svigers ordnet. Vi hadde nok klart oss hjemme i og med at vi er ganske primitive begge to. Men vi konkluderte med at hvis vi noen gang skal bo en annen plass, er det nå vi må gjøre det. Derfor flyttet vi ut for en liten periode, så får vi se hva vi gjør framover.

Det å pusse opp resulterer i lange dager. Gard er den som står på og jobber både morgen og kveld på huset. Jeg kommer med mange ideer, gjør litt rydde jobb og ellers det jeg har overskudd til. De siste dagene har gått til retting av vegger, legge rør og isolere. Planen for neste uke er å sette opp plater og begynne den store sparkle jobben.

Åse Lene

 

Treningsdagbok – uke 34

De siste ukene har bestått av mye avslapping og fokus på generell fysisk aktivitet. Derfor blir det ikke så mange “vanlige” treningsøkter som jeg egentlig ønsker å ha. Målet er vel egentlig å trene ca.3 dager , men forrige uke ble det bare to.

Trening er noe man skal ha overskudd til, lyst til og ikke minst være motivert til. Det er det jeg liker i hvertfall. Jeg sier meg fornøyd med to økter forrige uke og ser fram til en ny uke med nye muligheter denne uka.

Treningsuken min så slik ut:

Mandag 17.august  

  1. Knebøy + en arms roing
  • 10 , 10 , 10 
  • 10 , 10 , 10 
  1. Utfall + pushups 
  • 10 , 10 , 10 
  • 12 , 12 , 12
  1. Markløft + russiantwist
  • 10 , 10 , 10 
  • 20 , 20 , 20 
  1. Hipthrust + abduksjon 
  • 20+30 , 20+30 , 20+30

 

Tirsdag 18.august

Treningsfri

 

Onsdag 19.august

Bakkeintervaller – 10 stk 

Fornøyd med at både gravide og nybakte mødre vil trene med meg!

Torsdag 20.august

Treningsfri

 

Fredag 21.august

Jeg hadde egentlig planlagt en treningsøkt på fredagen, men den ble nedprioritert i og med at jobb og sofatid måtte prioriteres.

 

Lørdag 22.august 

Treningsfri – heldags i bryllup ❤️

Søndag 23.august 

Treningsfri

 

Nå er en ny uke i gang og planene er allerede klare. Det blir litt jobb, skole og familietur til helga. Det gledes! Jeg håper dere får en fantastisk uke.

Åse Lene

 

Treningsdagbok – uke 33

Den siste uken har gått til litt trening, mye avslapping og litt planleggingen av aktiviteter de neste ukene. I løpet av årene jeg har trent har jeg erfart at trening er det beste jeg kan gjøre for kroppen min, og nå skjønner jeg mer og mer av hvorfor det er så bra. Trening kan oppleves som utrolig kjedelig og tidskrevende, men når man først kommer inn i en god rutine og finner noe man liker å gjøre, er det virkelig ingenting som kan måle seg med følelsen etterpå.

 

Mandag 10.august  

Treningsfri

 

Tirsdag 11.august

  1. Pullups (med strikk) 
  • 10 , 10 , 10 
  1. Knebøy
  • 10 , 10 , 10 
  1. Brystpress
  • 10 , 10 , 10 
  1. Markløft
  • 10 , 10 , 10 
  1. Kettlebell swing
  • 20 , 20 , 20 

Onsdag 12.august 

Tur med hunden i skogen.

 

Torsdag 13.august 

Treningsfri

 

Fredag 14.august 

  1. Chins (med strikk) 
  • 10 , 10 , 10 
  1. Frontbøy
  • 10 , 10 , 10 
  1. Pushups 
  • 12 , 12 , 12 
  1. Hipthrust
  • 10+10 , 10+10 , 10+10
  1. Facepull
  • 10 , 10 , 10 
  1. Triceps overhead pushdown
  • 10 , 10 , 10 
  1. Leg raise 
  • 10 , 10 , 10 

Lørdag 15.august 

Treningsfri

 

Søndag 16.august 

Familietur på sjøen.

 

For en deilig uke! Nå er høstensemesteret igang og jeg er allerede på etterskudd på pensumlista. Det er vel noe man bare har blitt vant til når man er student, alltid ligge på etterskudd med alt man skal gjøre.. Planen i dag er å prøve å få til en treningsøkt og lese masse pensum! Jeg håper dere får en fin dag ❤️

Åse Lene

Alt må rives vekk

I et oppussingsprosjekt er det mange faser man skal gjennom før man sitter med det ferdige produktet. Dette er noe jeg ikke alltid tenker over før vi setter i gang. Heldigvis er Gard god til å se helheten og alt som må gjøres. Han har oversikt og tilsynelatende god kontroll på det meste. Jeg må daglig ha samtaler om hva vi skal gjøre, hva som står på agendaen den neste dagen og hvordan vi ligger an. Godt at Gard er en tålmodig sjel!

 

For et par uker siden begynte vi å rive ganga og i løpet av denne uka har badet også forsvunnet. Nå er planen å legge nye rør, fikse gulvet og deretter rette veggene. Det er en hel prosess, men så gøy når vi hele tiden kan se at det skjer noe. Det store spørsmålet nå er hvor lenge vi må være uten bad?

Åse Lene

Nå forsvinner badet også!

Den siste tiden har vi holdt på å fikse gangen. Vi har revet alt og fant ut at vi ikke kan bygge opp så mye igjen før vi river badet også. Vi startet rivingen av badet i går og herfra skal det gå radig framover.

Jeg tenkte det er gøy å vise hvordan badet så ut, før jeg en gang i fremtiden poster etterbilder. Tidligere var badet ganske lite og studd med mange ting. Derfor har vi planer om å rive en vegg for å gjøre dette større. I tillegg vil jeg få en litt mer praktisk løsning til vaskemaskin og tørketrommel. Jeg gleder meg veldig til en praktisk løsning på hele rommet, større dusj og større speil.

Nå er det bare doen som står igjen på badet. Alle møblene, veggen og taket er borte. Jeg har lagt ut et bilde på Instagram story om hvordan det ser ut, så det er bare å sjekke det ut. https://www.instagram.com/aselenejortveit/

Åse Lene

Treningsdagbok – uke 32

Treningsuken som gikk var fylt med mange ulike aktiviteter. Nå om dagen gjør jeg stortsett det jeg har lyst til og orker. Formen min har dessverre ikke vært helt på topp den siste perioden. Dette er noe jeg skal dele mer om ved en senere anledning. Foreløpig kan jeg bare være ærlig å si at når formen og kroppen ikke spiller på lag, blir heller ikke treningen prioritert. Treningsuken min så slik ut:

 

Mandag 3.august 

  1. Pullups (svart strikk) 
  • 10 , 10 , 10 
  1. Knebøy
  • 10 , 10 , 10 
  1. Utfall 
  • 10 , 10 , 10 
  1. Pushups 
  • 12 , 12 , 12 
  1. Mageøvelse 
  • 20 , 20 , 20 

Tirsdag 4.august 

En nydelig og god tur i skogen med hunden.

 

Onsdag 5.august  

Treningsfri

 

Torsdag 6.august 

  1. Pullups (med strikk)
  • 10 , 10 , 10
  1. Frontbøy
  • 10 , 10 , 10
  1. Strak markløft
  • 10 , 10 , 10

Fikk ikke tatt noen bilder fra økta, men vi hadde også besøk som koste seg med å se på hønene.

 

Fredag 7.august 

Rydding og jobbing hjemme hos mamma og pappa.

 

Lørdag 8.august 

Rydding og jobbing hjemme hos mamma og pappa.

 

Søndag 9.august 

Treningsfri. Vi var på en koselig holmetur med svigers og resten av familien ❤️

 

Jeg håper dere hadde en fin uke og nyter starten på denne uken. Jeg har planer om å nyte finværet før skolen starter på torsdag.

Åse Lene

Etterfermentering av kombucha

De siste dagene har jeg storkost meg med hjemmelaget kombucha og tenkte jeg kunne dele siste delen av prosessen med dere.

Jeg startet etterfermenteringen etter at kombuchaen hadde stått i skapet i ca.3 uker. Det som er så gøy med denne drikken er at man kan eksperimentere så mye med forskjellige smaker. Denne gangen valgte jeg å ha en flaske med mango, en flaske med ingefær og en flaske med begge deler. Når jeg har kjøpt kombucha tidligere har dette vært to slagere, derfor ble valg av smak ganske enkel.

 

Slik gjør du: 

Ha glassflasker vasket og klare til å ha kombuchaen i. Sil kombuchaen over i en bolle og deretter fordel den på flaskene. Nå kan du velge om du ønsker å tilsette smak og da er det bare å eksperimentere.

Deretter skal flaskene stå på kjøkkenbenken i 1-3 dager for å danne den naturlige kullsyren. Jeg hadde lokk liggende på toppen av flaskene mine, men lukket de ikke. Kluter kan også brukes.

Når kombuchaen har stått på benken i ønsket lenge, siles den igjen og settes i kjøleskapet.

Drikken nytes kald.

Åse Lene